”…olisi hyväksi – joskaan ei välttämätöntä – tutkia filosofiaa, psykologiaa, sosiologiaa, historiaa, biologiaa, musiikkitiedettä, kaikkea jolla on vaikutusta siihen, miten me elämme ja ajattelemme. Tieteet pystyvät varsin usein hedelmöittämään taiteellista työtä paitsi totuuksillaan myös menetelmillään ja materiaaleillaan. Ne voivat tarjota sekä ajattelun malleja että impulsseja. Ennen kaikkea ne torjuvat liian yksipuolisen näkemisen vaarat.” (Muutoksen perusteet)
”Jo varsin perinteinenkin runous piti arvossa laulullisuutta, musikaalisuutta, rytmillisyyttä, soinnikkuutta / - - / Noista päivistä on kulunut jo kauan, mutta useat silloin tärkeinä pidetyt periaatteet osoittautuvat yhä käyttökelpoiseksi – tosin ymmärrettävästi edelleen kehitettyinä. Runoilijoita saattavat melodisuuden ohella kiinnostaa esimerkiksi fugaattisuus tai muut rakenneperiaatteet, sinfoninen muoto tai balettimusiikille tyypillinen kohtauksittain eteneminen.” (Taiteen systeemit)
”…kieli tekee meille mahdolliseksi nähdä samassa kuvassa asioita, joita olemme tottuneet pitämään erillään, se pystyy rakentamaan huimia kaaria toisilleen näennäisesti kaukaisten ja silti elämämme osasina kenties läheisesti yhteen kuuluvien ainesten kanssa, se kykenee hyvin tehokkaisiin vastakkainasetteluihin, nopeisiin rinnastuksiin, hätkähdyttävään vertailuun ja kaiken tämän esittämiseen ikään kuin ’henkisinä kuvina’. Mutta sille on myös luonteenomaista konkreettisuuden lähentyminen, teholtaan miltei käsin kosketeltava kuvallisuus.” (Kuvallisuudesta)
”…proosarunoja, joiden tekemistä onkin suositeltava yhä vielä suurelta osin valtaamattomana alueena. Niiden myönteisiin vaikutuksiin on epäilemättä luettava se, että ne tuntuvat tehokkaasti vastustavan erityisen runokielen muodostumista, jota on aivan oikein totuttu pitämään ongelmana aina useita vuosikymmeniä sitten tapahtuneesta imagistien ohjelmanjulistuksesta lähtien. Proosarunossa muutkin kirjoittamisen maneerit tuntuvat unohtuvan tavallista helpommin, jos kohta onkin todettava, että useat huolellisuutta edellyttävät kirjoittamisen periaatteet ovat voimassa myös siellä. Kysymys ei näin ollen liene mistään tavallista helpommasta ratkaisusta.” (Suorasanaiset runot)
Fragmentteja lyriikan menetelmistä, Matti Paavilainen
teoksesta Kirjoittajan työt (1968), toimittanut Väinö Kirstinä
-
-
-
Elävä metsä kasvaa1 päivä sitten
-
-
-
Kysymys ja julistus1 viikko sitten
-
Syntaktisista tuntemuksista ja siitä, kuinka…1 kuukausi sitten
-
1107252 kuukautta sitten
-
Näin puhutteli Deleuzen Nietzsche4 kuukautta sitten
-
-
-
-
Töölön kohdalla talot4 vuotta sitten
-
-
-
KAVALA MAAILMA (sarjasta: Untako? osa 1)5 vuotta sitten
-
Leo Tolstoin viimeinen haastattelu - Arkistojen aarteita 25 vuotta sitten
-
The World’s Greatest Blackjack Book5 vuotta sitten
-
Frank McCourt, Seitsemännen portaan enkeli5 vuotta sitten
-
[tuli-savu] Särinä#9 : goes runomusaraati5 vuotta sitten
-
Kirjallinen vuoteni 20186 vuotta sitten
-
Giovanniby Fatimah Asghar6 vuotta sitten
-
easy methods to Be good at Essay composing7 vuotta sitten
-
Epälegenda7 vuotta sitten
-
Poetry jam: Back to Mascot7 vuotta sitten
-
Kazuo Ishiguro, kirjallisuuden Nobel-palkinto 20177 vuotta sitten
-
Yhdellä sanalla - InterNaPwoWriMo10 (1.4. - 3.4.2017)8 vuotta sitten
-
Epälineaarinen narratiivi8 vuotta sitten
-
Vastaanottoa8 vuotta sitten
-
Feromonienhoitaja9 vuotta sitten
-
Osoitteenmuutos / A change of address9 vuotta sitten
-
169 vuotta sitten
-
Löytöretkue-chapbook9 vuotta sitten
-
-
nyljetyt ajatukset10 vuotta sitten
-
Prediksi Elche vs Real Sociedad 21 April 201510 vuotta sitten
-
-
Toinen jalka maassa – ja kuinkas sitten kävikään!10 vuotta sitten
-
Supersäikeet11 vuotta sitten
-
Loppu/muutto11 vuotta sitten
-
-
-
polku17 vuotta sitten
Tilaa:
Lähetä kommentteja
(
Atom
)
Ei kommentteja :
Lähetä kommentti