25. marraskuuta 2012

det som aldrig blev färdigt

(KESKENERÄINEN NÄYTELMÄ KAHDELLE ÄÄNELLE)


Se mikä ei koskaan tullut valmiiksi. Siitä se on. Siitä minä yritän kertoa.

Viiva liikkeessä. Matkalla kieleen. Vapauttava kieli. Ihon kalpeus, hetki ennen punaista tulvaa joka nousee ja paljastaa. Pysähtynyt aika, sinetöity kirjekuori. Et saa avata sitä. Sinun täytyy lämmetä ensin. Sinun täytyy olla lämmin ennen lähtöä.

Kohtasin sinut lattialla. Sanat ympäröivät sinua. Halkesin kun takerruit niihin. Halkesin ja karisin kuin tuhka sormiesi välissä. Yritin syleillä sinua. Se olikin sinä josta tuli tuhkaa ja karisit pois.

Tähän on olemassa ääni. Tiedätkö sen? Tiedätkö miltä se tuntuu? Olen nähnyt paljaat jalkapohjasi. Ojensit ne minulle. Olen nähnyt petokseni lävistävän ne. Raskaina, vasten vaillinaisuuttani. Mutta missä on sinun huutosi?

Etäisyys on jo syönyt meidät. Se kasvaa meissä. Mutta auta minua silti. Auta minua kertomaan tämä valmiiksi.


Berättelser som inte får vidröras 1997
Malin Bäckström

Ei kommentteja :