20. lokakuuta 2012

mutta kyse ei ole pelkästään

V

mutta kyse ei ole pelkästään ulkonäöstä, suomalaiset kaipaavat vaatteilta                    ennen kaikkea mukavuutta                    kaikki se mitä lähdettiin hakemaan saatiin                    ja mukava tietää lehmistä:                    utareet puhdistetaan, halkaistaan ja pannaan suolattuun veteen kiehumaan                    kaadoin kattilaan kaksi purkkia tomaattimurskaa                    joka on valmistettu ruostumattomasta teräksestä                    sitä voi harrastaa sisällä tavallisella liedellä                    tällöin on mahdollista saada toisen asteen palovamma                    eniten vammoja sattuu tee-se-itse-miehille, sanan varsinaisessa merkityksessä
                    wiggensteinin mukaan merkitys on asioiden tila, jonka lause osoittaa                    toimittajien suorittaneen maisterin kirjan                    ja niin muodoin tutkimuksen perusasioiden ymmärtämisen                    jolla ymmärrys on, se laskekoon pedon luvun                    numero 6 symbolisoi Kabbalassa yleensä ihmistä                    joka on omaksunut pystyasennon ja työkalut                    espanjalaiset arvelevat, että suolistokaasut poistuvat tehokkaammin seistessä:                    pään asento suora, oikea käsi suorana 45 asteen kulmassa                    polvet suorassa mutta ei lukossa                    meneekö tällainen itsestään ohi vai pitäisikö mennä lääkäriin?

1 kommentti :

Kristian kirjoitti...

pikkuliisu kirjoitti...

Tämän luettua jäi tunne kuin olisi ollut kirjaston auditoriossa kuuntelemassa esitelmää subjektin emännöimisestä objektin epävarmassa taloudessa, ja se tunne tuntui kotoisalta.

Taatusti nykyrunoutta. Mutta minulla on tuossa jalkojenjuuressa Uuno Kailaksen Runot 1922- 1931, joista näyte:

"Te faaraot, uneksijat
pyramiidi-unien,
te olkaa tervehdityt
yli vuosien tuhanten"

ja viimeinen säkeistö:

"kuin faaraot, hiljaisina
kuin toukat kuoressaan.
Pyramiidi pysyy ja nähdään.
Mutta faarao unohdetaan."

Siinä kaksi runoa. Toinen ennen syntymäämme, toinen juuri nyt.

On tapahtunut muutosta. Paitsi ihmisissä, yhteiskunnassa, ajattelussa kuin myös runoudessa. Mutta sama pyramidi-ilmiö. Ja sama ihminen kaiken nykyisen järjestäytymättömän, sekavan, joskus kaaosmaisen elämän keskellä.

Runoista voi aistia aikaa.

Kristian kirjoitti...

Matka Kailaasta tähän runoon on lopulta aika lyhyt, en tiedä kummin yritit kertoa. Hauskaa kuitenkin että pohdit asiaa.

Mutta tuskinpa Kailas tai aikalaisensa olisivat voineet kuvitella tämän päivän maailmaa, vaikka joku promilleen osanen heistä edelleen elävien kirjoissa onkin.

Perusteemat pysyvät, mutta näkökulmat ja ennen kaikkea käsitys runouden tehtävästä ovat muuttuneet. Tämä sisältää myös paradoksin: näennäinen avoimuus saattaa sittenkin vaatia jotain ihan muuta kuin tasa-arvoa.

Voin ihan itse määritellä tämän runoksi, mutta sanottakoon toisin: pieni absurdi tutkielma jonka olemassaolo ja mielekkyys on riippuvainen kokonaisuudesta, kaltaisistaan.